Hurtownia danych w Google Cloud

Wyzwanie

Klient z branży telekomunikacyjnej przystąpił do budowy nowej hurtowni danych w oparciu o środowisko chmurowe. Obszarem objętym troską były punkty adresowe instalacji łączy światłowodowych FTTH/FTTB, obejmujące ok. miliona lokali mieszkalnych (dotychczasowych i nowych lokalizacji). Główne cele, jakie miała spełniać nowa hurtownia, to:

  • Zgromadzenie w hurtowni takich wymiarów i cech dla punktów adresowych, które spełniają obecne potrzeby raportowe
  • Obniżenie kosztów przetwarzania i składowania danych
  • Zastosowanie standardów i dobrych praktyk budowy hurtowni danych
  • Ułatwienie łączenia danych z obszaru punktów adresowych z danymi z innych obszarów, np. z obszaru zamówień

Rozwiązanie

W oparciu o doświadczenia w obszarze telekomunikacyjnym oraz budowy rozwiązań, zespół Sorigo zaprojektował i wdrożył u klienta hurtownię danych. Zakres prac obejmował m.in.:

  • Opracowanie i wykorzystanie standardu budowania obszarów hurtowni danych z zastosowaniem metodyki Data Vault 2.0 oraz platformy Google BigQuery
  • Przeprowadzenie cyklu warsztatów i spotkań z biznesem w celu zdefiniowania powiązań wymiarów i cech opisujących punkty adresowe w przypadkach użycia i procesach biznesowych
  • Przygotowanie kompleksowej analizy zależności w narzędziu Sparx Enterprise Architect, której wynikiem były macierze zależności oraz widoki powiązań, ukierunkowane na poszczególne wymiary raportowe
  • Implementację procesów zasilania hurtowni danymi punktów adresowych
  • Budowę mechanizmu zarządzania subskrypcją na poszczególne cechy wymiarów, opisujących punkty adresowe instalacji usług światłowodowych
  • Udostępnienie warstwy informacyjnej oraz data mart danych punktów adresowych dla zespołów sieci agencyjnej współpracujących z operatorami korzystającymi oraz konsultantów back-office

Sorigo zarekomendowało także zmiany w systemach, wynikające z analizy i wymagań raportowych.

dataform_logo
enterprise_architect_sparx_logo
google_bigquery_logo

Wynik

Dzięki wdrożeniu hurtowni danych w oparciu o platformę Google BigQuery oraz model Data Vault 2.0, klient:

  • Zwiększył efektywność wykorzystania danych punktów adresowych przez biznes
  • Obniżył koszty przetwarzania i składowania danych
  • Wielokrotnie zwiększył wydajność przetwarzania danych
  • Dokonał standaryzacji modelu danych i budowy rozwiązań
  • Zyskał możliwość śledzenia zmian cech w czasie (historia zmian), co jest istotne dla konsultantów back-office
  • Zmniejszył koszty wprowadzania nowych cech w zdefiniowanych wymiarach
  • Ułatwił połączenie danych z obszaru punktów adresowych z danymi z innych obszarów
  • Zwiększył skalowalność, elastyczność i bezpieczeństwo rozwiązania

Zwiększenie efektywności procesu

Bezpieczeństwo

Wydajność

Elastyczność